افزایش رتبه سایت راهنمای کامل
چکلیست سئو: ۴۱ راهکار طلایی برای بهبود رتبه سایت در گوگل
ایجاد یک استراتژی موثر برای بازاریابی آنلاین به زمان، تلاش و تخصص نیاز دارد. با اتباع از این مراحل و همکاری با یک آژانس بازاریابی دیجیتال معتبر، میتوانید یک برنامه جامع ایجاد کنید که کسب و کار شما را در فضای آنلاین به موفقیت برساند. خرید آنلاین در سالهای اخیر به شدت محبوبیت پیدا کرده است و با گسترش سریع تجارت الکترونیک، کسبوکارها باید به دنبال راههایی برای بهبود تجربه خرید آنلاین برای مشتریان خود باشند. ایجاد برندهای شخصی برای برند شما (مانند خود شما یا کارمندتان) در شبکه های اجتماعی ایده خوبی می تواند باشد. چرا که این گونه بیشتر دیده شده و از مزایای این کار بهره مند خواهید شد. این گونه محتواهای شما به شیوه های مختلفی به اشتراک گذاشته شده و مخاطبین بسیار بیشتری از پست های شما آگاه خواهند شد.
محتوای شما جهت گرفتن رتبه بهتر نسبت به رقبا نیاز دارد که کمی متفاوت از آنها باشد. اگر در حال رقابت با سایت های بسیار بزرگی هستید و میخواهید در رتبه بالایی قرار گیرید، اهمیت این مسئله دو چندان می شود و زحمت زیادی را برای تولید هر محتوا بایست بکشید. همچنین این محتوا می بایست به صورت مستقلی تهیه شده و از جای دیگری کپی نشده باشد، مگر اینکه دلیل مشخصی برای آن وجود داشته باشد. برای پست های وبلاگ نیز بهتر است که 1000 کلمه درباره موضوع مورد نظر محتوا تولید کنید. شما می توانید با چک کردن کنسول جستجوی گوگل و سایر ابزارها به بررسی این گونه مشکلات پرداخته و یکی از نسخه های مشابه را پاک کنید.
آنها از این پتانسیل برخوردارند که تنها با معرفی شما، هزاران نفر را به سمتتان سوق دهند. اگر قصد انتشار پست مهمان به صورت یک استراتژی دائمی را دارید، بهتر است که برخی از آن ها را با لینک های نوفالو منتشر کنید. در این شرایط بک لینک ها شما به صورت غیرطبیعی دیده نشده و جز مصادیق تبادل بک لینک نیز محسوب نخواهد شد. همچنین می توانید بک لینک هایی که به سایر سایت های خارجی مشکوک می دهید را نیز با تگ نوفالو درج کنید. در عوض وب سایت هایی که دارای بازدید چند هزار نفره در روز هستند، معمولا آتوریتی بالاتری داشته و اعتبار پست مهمان در آنها بالطبع بیشتر خواهد بود. عدم بارگذاری یک تصویر در مرورگرهای قدیمی تر مانند اینترنت اکسپلورر موجب آسیب به اعتبار آن می گردد.
لینک از سایتهای نامعتبر یا غیرمرتبط نه تنها کمکی به بهبود رتبه نمیکند، بلکه ممکن است منجر به جریمه از طرف گوگل شود. برای یافتن این کلمات کلیدی، میتوانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند SEMRush یا AnswerThePublic استفاده کنید که پیشنهادات مرتبط و کلمات کلیدی طولانی را به شما ارائه میدهند. برخی افراد با توجه به این که تمامی اقدامات سئو را بر روی سایت خود پیاده کرده اند، اما نتیجه مطلوبی دریافت نمی کنند. پس از این که روش های بالا بردن سئو سایت را به درستی بر روی سایت خود پیاده کردید، بایستی موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید. البته در صورتی که قصد دارید محتوای سایت خود را در قالب PDF به کاربران ارائه دهید، لازم است همه چیزهایی که محتوایتان نیاز دارد را به آن اضافه کنید.
موتورهای جستجو سایتهایی را که با مخاطبان خود در ارتباط هستند، ترجیح میدهند. یکی از عواملی که میتواند بر افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد، نرخ پرش است. اگر کاربران به سرعت از سایت شما خارج شوند، ممکن است موتورهای جستجو تصور کنند که محتوای سایت شما کیفیت مناسبی ندارد. کلمه کلیدی در تولید محتوا بسیار مهم است؛ این کلمات به موتورهای جستجو کمک میکنند بفهمند موضوع صفحه چیست. شما باید بفهمید کاربران با چه کلماتی دنبال محتوای شما میگردند و همانها را در متن استفاده کنید تا صفحه شما در گوگل نمایش داده شود. نرخ بازگشت به عنوان فاکتوری برای تشخیص میزان بازگشت کاربران به سایت ، نقش موثری در افزایش بازخورد دریافتی شما از سایت خواهد شد.
یکی دیگر از معیارهای مهم در رنکینگ گوگل، داشتن ساختاری مشخص و منظم است. معماری وبسایت برای «کراول شدن یا خزش» (Crawling) و «ایندکس شدن یا نمایهگذاری» (Indexing) وبسایت توسط رباتهای گوگل بسیار مهم است. داشتن ساختار مناسب در وبسایت به رباتهای گوگل این امکان را میدهد که به سادگی صفحات شما را بیابند و آنها را بررسی کنند. برای مثال، اگر شخصی عبارت «بهترین قالبهای وردپرس» را در گوگل جستجو کند، با نتایج فهرستواری مواجه خواهد شد که بهترین قالبها را برای خرید به او معرفی میکنند. همچنین اگر کاربری «طرز تهیه کیک وانیلی» را جستجو کند، نتایج اولیهای که به او نمایش داده میشود شامل مقالههایی همراه با دستور تهیه کیک وانیلی همراه با ویدیوی آموزشی است. یکی از تکنیک های قدیمی برای افزایش فروش یک محصول این بود که صاحبین وب سایت ها کاربران خود در هنگام صفحات پربازدید خود را به صفحه آن محصول ریدایرکت می کردند.
این مسئله با توجه به افزایش اهمیت امنیت وب در طی سالهای اخیر، احتمالا در سال های آتی به فاکتوری موثر تر نیز تبدیل خواهد شد. در نهایت صبور باشید، سئو یک فرآیند زمانبر است و نتایج آن ممکن است ماهها طول بکشد تا مشخص شود. بنابراین، صبور باشید و به بهینهسازی سایت خود ادامه دهید تا به افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو دست یابید. داشتن یک برنامه منظم برای تولید محتوا میتواند به افزایش سئو سایت کمک کند. باید به طور مداوم محتوای جدید و ارزشمند تولید کنید تا موتورهای جستجو سایت شما را به عنوان یک منبع معتبر شناسایی کنند. افزودن محتوای چندرسانهای مانند تصاویر، ویدیوها، اینفوگرافیکها و فایلهای صوتی میتواند جذابیت سایت شما را افزایش دهد و باعث افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو شود.
متا دیسکریپشن نیز بایستی یک توضیح کلی اما کوتاه از محتوای شما به کاربران ارائه کند. در صورتی که محتوا شما متا دیسکریپشن مناسبی داشته باشد، امکان کلیک کردن روی آن افزایش می یابد. هرچه بازدید کننده سایت شما بیشتر باشد، بالا بردن سایت در گوگل نیز برای شما راحتتر اتفاق خواهد افتاد. همانطور که گفتیم تمامی سایت ها برای افزایش بازدید و جذب مشتریان بیشتر، بایستی سئو سایت خود را افزایش دهند. در ادامه این مطلب شما را با نحوه افزایش رنکینگ وب سایت در گوگل آشنا می کنیم.
هدف کاربران از جستجوی هر کلمه کلیدی در گوگل متفاوت است و این موتور جستجو همواره در تلاش است که این هدف را درک کند. نظرات کاربران و بررسیهای مثبت میتوانند به افزایش سئو سایت شما کمک کنند. سایتهایی که تعامل بیشتری با کاربران دارند، رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب میکنند. ما علاوهبر پیاده سازی فنی بر اساس الگوریتمهای جدید گوگل، با تولید محتوا و بک لینک و بهبود رفتار کاربری در سایت، سبب افزایش رتبه سایت شما در گوگل میشویم. لینکسازی یکی از مهمترین استراتژیها برای بهبود رتبه وبسایت در نتایج موتورهای جستجو است.
این فایل بهعنوان یک راهنمای جامع برای رباتهای جستجو عمل کرده و آنها را در شناسایی و ایندکس صفحات یاری میکند. سرعت بارگذاری صفحات وب در دستگاههای موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربران انتظار دارند صفحات وب به سرعت بارگذاری شوند، در غیر این صورت ممکن است صفحه را ترک کنند. فرآیند بهینهسازی ساختار وبسایت را میتوان با ایجاد «سایت مپ» (XML Sitemap) در وردپرس آغاز کرد. علاوه بر این، بهینهسازی فایل robots.txt در وردپرس به بهتر ایندکس شدن وبسایت شما کمک میکند. برای بهبود تجربه کاربران موبایل در وبسایت خود باید آن را «واکنشگرا یا ریسپانسیو» (Responsive) کنید.
به همین دلیل علاوه بر مدیر سئو و محتوا نویس، شما به یک طراح گرافیک نیز نیاز دارید. طراح گرافیک تیم سئوی مای کاستومر، با بررسی نوع کسب و کار شما، طراحی کاربرپسندی ارائه خواهد داد. در این نوع طراحی به المانهای بسیاری همچون رنگ سازمانی، نوع کاربران هدف، محصولات و خدمات ارائه شده و… توجه میشود. محتوا یکی از قدرتمندترین ابزارها برای کسب رتبه گوگل و افزایش اعتبار سایت شماست! در نهایت، بهینهسازی فرمت آدرس وبسایت یک گام مهم در جلب ترافیک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است.
با این حال بهینه سازی سایت برای بازگشت کاربران نیز می تواند در افزایش رتبه آن تاثیر به سزایی داشته باشد. تنها چند صدم ثانیه زمان کمتر در بارگذاری سایت می تواند تاثیر مثبتی بر روی رتبه آن داشته باشد. سرعت سایت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی رتبه آن در نتایج جستجو گوگل و سایر موتورهای جستجو تاثیر گذاشته و ارزش بهینه سازی زیادی دارد. وبسایت خود را در دسته ها و زیرمجموعه هایی تقسیم کرده و منوی های آن را در دسترس کاربران قرار داده و قابل کلیک برای آنها کنید. این مسئله شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما این موضوع اغلب مورد غفلت قرار گرفته و به خاطر انتقال اعتبار در سایت، مهمتر از چیزیست که اغلب کاربران به آن فکر می کنند.
Google Ads Keyword Planner یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای کیورد ریسرچ است که توسط خود گوگل ارائه شدهه است. این ابزار در ابتدا برای کمک به تبلیغکنندگان Google Ads طراحی شد، اما به دلیل دقت بالا و اطلاعات مفیدی که ارائه میدهد، به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سئو هم تبدیل شده است. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کردهاند. کلمات کلیدی کوتاه، که با عنوان «کلمات کلیدی اصلی» یا «Head» نیز شناخته میشوند، عبارات یک یا دو کلمهای پرجستجو هستند. این کلمات معمولاً در جستجوهای عمومی استفاده میشوند و به دلیل حجم بالای جستجو، میتوانند ترافیک زیادی ایجاد کنند. واژههایی مانند «فوتبال»، «تبلت»، «کاغذ دیواری»، «لباس» و «سفر» نمونههایی از این دستهاند.
وبسایت شما مطمئنا در صد در صد مواقع آنلاین نخواهد بود ممکن است در بعضی مواقع سرور دچار خطا شده و بعضی از صفحات از دسترس خارج گردند. کاری که شما می توانید انجام دهید اینست که نظارت کاملی بر روی وضعیت سرورهای سایت داشته و با نهایت سرعت نسبت به رفع خطاهای آن اقدام کنید. در نهایت، موفقیت در سئو تنها با ترکیب محتوای باکیفیت، بهینهسازی تکنیکی و استراتژیهای بلندمدت ممکن است. البته توجه داشته باشید که مرورگرها (مانند گوگل کروم، فایرفاکس و …) در صورتیکه وبسایتی گواهینامه SSL نداشته باشد، آن سایت را به دلیل مسائل امنیتی اجرا نمیکنند. گوگل سایتهایی که از این پروتکل استفاده میکنند را در رتبه بالاتری قرار میدهد. پس در نظر داشته باشید محتوایی آماده کنید که در کنار جامع بودن، بسیار کاربردی باشد تا کاربر را در سایتتان نگه دارد.
این چکلیست شامل ۴۱ نکته مهمه که اگه اونا رو رعایت کنی، میتونی رتبه سایتت رو بالا ببری و ترافیک ارگانیکت رو بیشتر کنی. در انتخاب هاست، به مواردی نظیر سازگاری با سیستم مدیریت محتوای وردپرس، استفاده از جدیدترین فناوریهای امنیتی و پایدار بودن سرورها توجه کنید. چنین انتخابی نهتنها موجب بهبود عملکرد وبسایت شما میشود، بلکه از دادههای شما در برابر تهدیدات سایبری محافظت خواهد کرد. CDN سرورهای پراکندهای در سراسر جهان هستند که میتوانند محتوای شما را به کاربران نزدیکتر تحویل دهند. به خاطر داشته باشید که سئو یک فرآیند مداوم است که نیاز به زمان و تلاش مداوم دارد.
فید شما باید از ساختار مشخصی پیروی کند که شامل فیلدهای مورد نیاز بهعنوان تگهای XML باشد. خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغدهنده» به کاربران ارائه میشود. نمونهای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده میکنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل میشود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «آموزش سئو خارجی» ـ مرتبط است. «متا دسکریپشن یا توضیحات متا» (Meta Description) بخش بعدی است که باید به آن توجه کنید. توضیحات متا در صفحه نتایج جستجوهای گوگل به شکل زیر نمایش داده میشود.
این بخش به شکل تصویر زیر در صفحه نتایج جستجوهای گوگل نشان داده میشود. با ارائه پاسخهای کامل و مطلوب همراه با لینک وبسایت خود در این نوع از وبسایتها میتوانید توجه کاربران را به خود جلب کنید. با این کار، به کاربری کمک میکنید که پاسخ پرسش خود را بیابد، توجه کاربران زیادی را به لینک وبسایت خود جلب میکنید و اعتبار بیشتری میان کاربران پیدا میکنید. آمارها نشان میدهند که صفحات با محتوای طولانی اغلب رتبههای بالاتری را در گوگل از آن خود میکنند. نمودار زیر، رابطه میانگین تعداد کلمات محتوای صفحات وب و میانگین جایگاه آنها در گوگل را به خوبی نمایش میدهد.
این صفحات برای کاربران و موتورهای جستجو غیرقابل دسترسی هستند، بنابراین باید از داشتن آنها اجتناب کرد. سئو محلی (Local SEO) برای کسب و کارهایی که به فروش محصولات و خدمات در یک منطقه خاص میپردازند اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر این بخش از سئو را نادیده گرفته باشید، ممکن است رتبه مطلوبی در گوگل کسب نکنید. میتوانید به طور مستقیم از اینفلوئنسرها درخواست کنید که محصولات، خدمات یا محتوای شما را معرفی و تبلیغ کنند. شما میتوانید با بهره گرفتن از خلاقیت خود و تولید محتوای مرتبط با اینفلوئنسر مدنظرتان، نظر او را جلب کنید تا محتوای مدنظرتان را به اشتراک بگذارد.
این مجازاتها زمانی اتفاق میوفتن که سایتت قوانین گوگل رو نقض کنه، مثل استفاده از تکنیکهای اسپم، محتوای کمکیفیت، یا لینکسازی غیرطبیعی. همچنین میتوانید با نظر دادن درباره مصاحبههای دیگر این بلاگرها و توجه به مطالب آنها، شانس پذیرفته شدن درخواست مصاحبه خود را بیشتر کنید. به همین دلیل بهتر است عنوان مقالههای خود را به شکل کوتاه و جامع بنویسید. برای بهبود تأثیر اینفوگرافیکها باید از طراحی و محتوای عالی در آنها بهره بگیرید. همچنین با قرار دادن آنها در کنار محتوای نسبتاً طولانی و باکیفیت، میتوانید رتبه صفحه در گوگل را افزایش دهید.
پس از تحقیق و یافتن کلمات کلیدی مناسب، از آنها در مطالب خود استفاده کنید. کلمه کلیدی مدنظر برای هر مطلب را در سراسر محتوا تکرار کنید، اما مراقب باشید که این کار را بیش از حد انجام ندهید. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در مطالب میتواند بر رتبهبندی صفحه تأثیر منفی داشته باشد. به گفته وبسایت «Yoast» بهتر است تراکم کلمات کلیدی در هر مطلب بین ۰/۵ تا ۳ درصد باشد. همچنین گاهی اوقات استفاده از کلمات کلیدی طولانی میتواند به دریافت رتبه بهتر کمک کند. داشتن بکلینک باکیفیت نیز از معیارهای مهم برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل است.
به عنوان مثال تصور می کنیم که تبلتی به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته تا به نقد و بررسی آن بپردازید. بهتر است که در متن این بررسی حتما به صورت واضحی بیان کنید که این تبلت چرا و چگونه در اختیار شما قرار گرفته است. در صورت لینک دادن به وب سایت تبلت نیز بهتر است که از لینک های با اتربیوت sponsored استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از سایت های دیگری نیز که امکان اشتراک گذاری لینک به شما می دهند نیز استفاده کنید. می توانید یک چک لیست از این وب سایت ها ایجاد کرده و در هر بار انتشار محتوا، آن را در تمام این وب سایت ها به اشتراک بگذارید.
در واقع، کاربران ابتدا از طریق عنوان قضاوت میکنند که آیا محتوای شما ارزش مطالعه دارد یا خیر. این دکمهها باید به شکلی قرار داده شوند که به راحتی در دسترس کاربران باشند و توجه آنها را جلب کنند. قرار دادن دکمههای اشتراکگذاری در پایان هر مقاله، کنار تصاویر یا ویدئوها و حتی در صفحه اصلی سایت میتواند میزان اشتراکگذاری را افزایش دهد. در حالت دوم ممکن است این خطا فقط برای سایت شما رخ داده باشد، در این شرایط بخشی از سایت شما دارای مشکل است. برای حل این مشکل لازم است قالب و پلاگین های سایت خود را غیر فعال کنید. برطرف کردن این نوع خطاها می تواند در بالا بردن رتبه وب سایت در گوگل کمک زیادی کند.
سرعت سایت یکی از عوامل تاثیر گذار بر تجربه کاربری و راهکار افزایش سئو است. سرعت سایت تاثیر زیادی در افزایش رضایت کاربران دارد و برای گوگل هم رضایت کاربران از هر چیزی مهم تر است. ممکن است بعضی سایت ها محتوای خوبی داشته باشند ولی به دلیل سرعت پایین رتبه خوبی نگیرند. به منظور بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو سعی کنید سایت خود را از نظر سرعت بهینه کنید. در مطلب " افزایش سرعت سایت وردپرس" می توانید راهکارهای بهبود سرعت را مطالعه کنید. برای بهبود رتبه سایت در گوگل، ابتدا باید ببینید صفحات وب شما از نظر رنکینگ یا رتبهبندی در چه وضعیتی قرار دارند.
اما چطور میشه این کارو کرد؟ نگران نباش، ما تو این مقاله بهت همه چیز رو یاد میدیم. چرا که نه تنها باعث افزایش رتبه نمی شود، بلکه با افت رتبه در موتورهای جستجو مواجه می شوید. همچنین توجه داشته باشید از محتواهای موجود در سایت خود نیز دو نسخه تکراری وجود نداشته باشد. در صورتی که محتوای کپی یا تکراری در سایتتان وجود دارد، به منظور بالا رفتن سئو سایت هرچه سریع تر برای از بین بردن آنها اقدام کنید. پاسخ دیگری که می توان به سوال چگونه سئو سایت را افزایش دهیم؟ داد، عدم استفاده از بک لینک های اعتباری است.
هنگامی که فردی عبارتی را در گوگل جستجو میکند، اهداف مختلفی میتواند داشته باشد؛ از جمله یافتن اطلاعات، خرید محصول یا دسترسی به یک وبسایت خاص. این سه نوع جستجو به ترتیب “اطلاعاتی”، “تراکنشی” و “ناوبری” نامیده میشوند. برای مثال، اگر کسی بخواهد یاد بگیرد چگونه یک لامپ را تعویض کند، به دنبال جستجویی اطلاعاتی است. بازاریابی محتوا یک جزء حیاتی از هر استراتژی موفق بازاریابی آنلاین است. با ایجاد و توزیع محتوای با ارزش و مرتبط، میتوانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، اعتبار ایجاد کنید و در نتیجه به اهداف کسب و کار خود دست یابید. لینک دهی بیش از حد به تعداد کمی از صفحات میتواند ارزش صفحه را رقیق کند.
یکی از موثرترین روشها در افزایش رتبه سایت، استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) است. این عبارات که شامل چند کلمه مشخص و دقیق هستند، معمولاً رقابت کمتری دارند و جستجوهای هدفمندتری را به همراه میآورند. الگوریتمهای پیچیده گوگل به طور مداوم بهروزرسانی میشوند و دستیابی به جایگاهی برتر در نتایج جستجو همچنان یکی از بزرگترین چالشها به شمار میآید. با این وجود، رعایت اصول و بهرهگیری از تکنیکهای موثر سئو اصفهان، میتواند بهبود قابل توجهی در رتبه سایت ایجاد کرده و مسیر موفقیت در جذب کاربران را هموار سازد. بهینه سازی متن لینک های داخلی با کلمات کلیدی مرتبط نه تنها به کاربران کمک می کند تا متن را درک کنند بلکه سیگنال های ارزشمندی را نیز به الگوریتم های موتور جستجو ارسال می کند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری