معرفی کاشی لاجوردی
ازاره دیوارها تا ارتفاع ۱٫۳۰ متر از نقوش متنوع با آجر و کاشی مزین شدهاند. اِزارهٔ این ایوان تا ارتفاع ۱٫۲۰ متر با کاشیهای معقلی پوشیده شدهاست. این موضوع تا سالها بعد که ردیفهای صبا به چاپ رسید در کلاسهایش ادامه داشت. بعدها اولجایتو که مذهب شیعه پذیرفته بود، این حرم را بنا کرد. براساس کتیبههای مسجد، از معماران این بنا محمدعلی بن استاد علیبیک بنّا اصفهانی، از کارشیکاران آن میرزامحمد کاشیپز، و کتیبهنگار آن خوشنویس نامآور عهد صفوی، محمدرضا امامی بودهاند. همچنین از سال ۱۳۹۰ شورای ملی نخود ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه تشکیل شده که اولین مجمع عمومی مؤسسین آن در تیر ۱۳۹۱ در کرمانشاه برگزار شد. مرکزی دیلی. ۹ شهریور ۱۳۹۱. مسجد حکیم، با صحنی به ابعاد تقریبی ۶۱ متر × ۵۳ متر که در هر ضلع آن ایوانی قرار گرفته، دارای حوض سنگی مستطیل شکل و دو مهتابی (سکو) در دو طرف آن است که در جنوب هر دو مهتابی، جایگاهی به طول ۱٫۷۰ متر برای امام جماعت تعبیه شدهاست.
این محراب، با عرض تقریبی ۶٫۵ متر، همعرض ایوان جنوبی است. شش اتمی با دو اتم دیگر در بالا و پایین پایههای آن است. اما این مسجد با نگاهی معمارانه، به سبب نمایش شکوهمند طرح چهار ایوانی در مقیاسی بزرگ و داشتن آجرکاری، کاشیکاری، گرهکشی و بهویژه خط بنّایی، در زمره آثار برجسته آن دوران، در خور ارزیابی است. در وسط حوضخانه حوضی بهطول چهار متر و عرض سه متر تعبیه شدهاست. از اطراف این قلعه گنجینههایی کشف شدهاست. با آنکه صبا از اقدامات مسئولان موسیقی رادیو ناراضی بود اما در تیر ۱۳۳۳، آواز قمرالملوک وزیری را که به تازگی سکتهای را پشت سر گذاشته و بهبود یافته بود، در یک برنامهٔ رادیویی، با ویلن در آواز ابوعطا همراهی کرد. در اسفندماه سال۹۷ تعداد ۲۹۶۴ تخت بیمارستانی در استان کرمانشاه فعال بوده است، که ۲۳۲۸ تخت در بخش دانشگاهی و ۶۳۶ تخت در بخش غیردانشگاهی قرار دارد و سرانه استاندارد تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت چهار تخت به ازا هر هزار نفر جمعیت است که با ساخت بیمارستانهای جدید آمار سرانه تخت در استان کرمانشاه بهبود مییابد. بدینترتیب، در هر طرف ایوانهای شرقی و غربی شش طاقنما قرار گرفتهاست.
پشتبغلها نیز تزیینات کاشیکاری دارند و سقف محراب با مقرنسکاری آجری شکل گرفتهاست. وسط هر سقف سوراخی با درپوشی از سنگ مرمر، برای حفظ گرمای داخل شبستان و جذب نور، دارد. دو طاقنمای کوچک نیز در ابتدا و انتهای هر ضلع دیده میشود که از داخل آنها میتوان به حجرههای بالای آنها دسترسی یافت. در بالای حجره دو پشتبغل و در قوسِ ایوان، مقرنس با پوشش کاشیکاری مَعْقَلی دیده میشود. ایوان غربی نیز با دارا بودن یک شبکه کاشیکاری معرق با نقش اسلیمی، در دیوار مقابل ایوان طراحی شدهاست. در طبقه بالای دو ضلع شرقی و غربی، برای زیباسازی اطراف صحن، طاقنماهایی ساخته شدهاست که هیچگونه بنایی در پشت آنها وجود ندارد، بهطوریکه هوا از میان آنها جریان مییابد. قسمتی از روشنایی این فضا از شبکههای شش ضلعی منظم بالای دیوارها تأمین میشود. از دیگر ویژگیهای این مسجد، دو ساعت آفتابی است که یکی در زاویهٔ شمالغربی مسجد و دیگری در بالای ایوان شمالغربی نصب شدهاند. محسن فروغی معمار مدرنیست ایرانی طرح آرامگاه را با همکاری علی اکبر صادق با الهام گرفتن از عناصر معماری سنتی ایران، در سال ۱۳۳۰ طراحی نمود. پل دوازده چشمه: یک پل زیبا بر روی رود هراز با معاری ایرانی که در عصر سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رود هراز در مرکز شهر آمل در ابتدای خیابان سبزه میدان احداث گردیده و در دوران قاجار بهطور کامل مرمت و بازسازی شده و دو بخش شرقی و غربی شهر را بهم متصل میکند.
این کتاب که به سال ۸۲۹ ه.ق تحریر یافتهاست یکی از برجستهترین نمونههای هنر ایرانی و بلکه هنر اسلامی است. کتیبهای به خط ثلث، از محمدرضا امامی، با زمینه لاجوردی در سه جانب ایوان کار شدهاست. کتیبهای از آیات قرآن بر لبه خارجی محراب به عرض هشتاد سانتیمتر، بر زمینه کاشی لاجوردی کار شده و بر زیبایی محراب افزودهاست. در دیوار جنوبی شبستانِ مردانه، محرابی به شکل یک نیم هشت ضلعی منتظم پوشیده از کاشیکاری و کتیبه در نیمه بالایی آن است. محراب شبستان شرقی به شکل نیمهشتی است و کتیبهای کاشیکاری در لبه پخِ محراب کار شدهاست. تزیینات کاشیکاری این ایوان در پشتبغلها با نقش هشت و چهار سُلی معقلی و نیز کتیبه سرتاسری، مشاهده میشود. سقف گنبد نیز با نقش هشت و زُهره معقلی طراحی شدهاست و در زیر آن کتیبه دیگری از محمدرضا امامی دیده میشود. نقاط دیگر، مانند طاقنماها، پشتبغلها و سقف شبستانها، نیز پوشیده از سطوح تزیینی مشابه دیگر جاهای مسجد است. این بنا 8 هزار متر مربع مساحت دارد و از آن تحت عنوان مسجد مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است. ایوان شرقی به شکل بدیعی دارای شاهنشینی است که طول فرورفتگی آن حدود ۵٫۵ متر و دارای قوسی است و روی آن ایوانکی (بالکنی) تعبیه کردهاند که حجرههای دو طرف بدان راه دارند.
در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت کاشی زیر کابینتی.